Full text: Volume (5 (1915))

Die Geltung des kanonischen Rechts in der evang. Kirche. 205
quaedam vero non sunt sufficientia et paucos tantum ca-
sus comprehendunt.1)
Nachdem er gezeigt, daß und warum das Mosaische
Gesetz2) für die Ehesachen nicht in Betracht kommen
könne, begegnet er dem Einwande, daß dann auch das
kanonische Recht aufgegeben werden müsse: sed forte
objiciat aliquis, si a lege Mosaica et civili recedendum
est ideo, quia in quibusdam nostris temporibus non con-
veniunt et cum dicto Christi pugnant, ergo eadem ratione
abjiciendum est jus canonicum, cum contra scripturam
prohibeat quibusdam personis ut clericis et aliis propter
vota conjugia et praeterea ultra causam fornicationis,
quam solam et unicam Christus pro causa divortii ponit,
adjicit tres alias3).quae omnia cum sacra scriptura
pugnare videntur. Responderi potest, in matrimonio duo
consideranda esse, primum ipsum jus matrimonii per se,
secundo personae, quae contrahant vel non.
Praeter casus jam enarratos4) nihil in jure canonico allegari
potest, quod cum jure divino pugnare videatur. Quare
cum consuetudo ante et post legem Mosi ab ipso Mose
sit sublata et Christus causas divortii in lege Mosi et
civili propositas sustulerit, et omnes causas quoque
in illis legibus non sint comprehensi, et autori-
tate Imperatorum Romanorum canones ea de re
conditi sint, quibus imperatores se et suos sub-
jecerunt, ubique ab eis temere non est receden-
dum. Quia si quis contra contraxerit et liberos pro-
creaverit, periculum est, quod liberi inde nati in imperio
habeantur illegitimis et a successionibus excludantur
et propterea secutus sum jus canonicum.
Das kanonische Recht ist also für das Eherecht un-
entbehrlich, da die andern etwa in Betracht kommenden
Gesetze nicht ausreichen, es ist aber auch geltendes Recht
und schon deshalb beizubehalten, weil sein Aufgeben die
unliebsamsten Konsequenzen zeitigen würde.
Der Streit wurde besonders heftig, als die Juristen
4) cf. 8. 175f. 2) und das Römische Recht.
3) infidelitas, frigiditas et continuae insidiae conjugum.
4) Die Einzelheiten interessieren hier nicht.

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