Full text: Volume (9 (1919))

Die Cistercienser wider Gratians Dekret.

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daß sie jedenfalls möglichst in einem diesen günstigen Sinne
auszulegen und nicht zum Zwecke unstatthafter Ausbeutung
zu mißbrauchen seien. Demgemäß schließt er, Häusern von
Religiösen erteilte Privilegien müßten entweder so ver-
standen werden, daß sie keinem etwas entzögen, wie z. B. ein
Zehntprivileg in Beschränkung auf den noch niemandem
zugewiesenen Neubruchzehnt oder, falls die Not der Zeit
einen Eingriff in bestehende Rechte eben doch nötig mache,
nur so, daß damit lediglich der Armut jener klösterlichen
Anstalten abgeholfen, nicht aber ihre Bereicherung auf
Kosten der Tauf- oder Pfarrkirchen angestrebt werden
sollte.1) Man sieht, die Elemente für den 1215 kirchen-
gesetzlich herbeigeführten Ausgleich zwischen den Inter-
essen der zehntberechtigten Kirchen und den die Zehnt-
freiheit beanspruchenden Cisterciensern waren in gewissem
Sinne und bis zu einem gewissen Grade schon bei Gratiän
gegeben.2) Trotzdem sie sich 1180 bereits zu etwelchem

Gregorii, Gelasii et nonnullorum aliorum Pontificum Sanctae Romanae
ecclesiae inviolata servantur; si ea, quae contra leges fiunt, pro infectis
habenda sunt; si Pontifex non habet liberam licentiam discedendi a
documentis, quibus iura ecclesiae firmantur: patet, quod posteriora
privilegia antiquioribus derogare non possunt, nec eorum auctoritate eis
aliqua obicitur exceptio, cum etiam, si contra illa specialia fierent, pro
infectis essent habenda.
*) Privilegia ergo, que religiosis domibus conceduntur, vel in eo
casu accipienda sunt, in quo ita eis consulitur, quod nulli aliquid dero-
gatur, videlicet ut ex novalibus, quorum decimationes nulli assignatae
fuerant, privilegiorum auctoritate decimas aliquibus persolvere non co-
gantur, vel si propter instantem temporis necessitatem eis consuli non
poterit, nisi aliis derogetur, ita privilegiorum auctoritas videtur esse
servanda, ut eorum subveniatur inopiae, non ut suarum divitiarum aug-
mento, et possessionum non modica extensione porrecta, baptismales seu
parrochianae ecclesiae penitus destruantur; III Pars, dictum Gratiani i. f.
2) Vgl. auch Gratians Dictum am Eingänge der IV. Pars von
C. XVI qu. 1: De his vero, qui intra monasterii claustra consistunt,
quibus populus ad regendum conmittitur, queritur, utrum decimas
debeant dare vel accipere ? In quibus hec discretio servanda est, ut de
agris et vineis, que ad proprium stipendium coluntur, decimas sibi reti-
neant. Si enim decimae a populo filiis Levi reddebantur pro ministerio,
quo Domino deserviebant in tabernaculo, offerendo sacrificia et holo-
causta pro populo patet, quod monachi de propriis prediis non magis
quam alii sacerdotes decimas solvere coguntur. § 1. Sed dicitur predia

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