Full text: Volume (9 (1919))

Die Cistercienser wider Gratians Dekret.

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namentlich auch dadurch, daß sie sich die buchstäblich
strenge Beobachtung der Regel des hl. Benedikt und die
völlige Hingabe an das Ordensleben, insbesondere den Ge-
bets- und Chordienst, zur Pflicht machten, deswegen die
Städte mieden, die ländliche Einsamkeit dagegen auf-
suchten und für ihren Unterhalt auf Zehnten, Kirchen,
Gerechtsame, Renten verzichteten, um ausschließlich durch
Ackerbau und Viehzucht, die sie mit Laienbrüdern (con-
versi) und mit bezahlten Knechten (mercenarii) betrieben,
aus Ackerhöfen (curtes, grangiae) ihren Unterhalt zu be-
schaffen. Schon in dem Statut, das Alberich, der erste
Nachfolger des 1099 nach Molesmes zurückgekehrten Ro-
bert den Cisterciensern gab, in den Instituta monachorum
Cisterciensium de Molismo venientium1) kommt diese Eigen-
art in folgenden bezeichnenden Sätzen zum Ausdruck:
Dehinc abbas ille et fratres eius, non immemores spon-
sionis suae, regulam beati Benedicti in loco illo ordinare
et unanimiter statuerunt tenere, reiicientes a se quidquid
regulae refragabatur, froccos videlicet et pellicias ....
ac diversa ciborum in refectorio fercula, sagimen etiam
et cetera omnia quae puritati regulae adversabantur ....
Et quia nec in regula nec in vita sancti Benedicti eundem
doctorem legebant possedisse ecclesias vel altaria seu
oblationes aut sepulturas vel decimas aliorum hominum
seu furnos vel molendina aut villas vel rusticos, nec
etiam feminas monasterium eius intrasse nec mortuos
ibidem excepta sorore sua sepelisse, ideo haec omnia
abdicaverunt .... Decimas quoque aiebant a sanctis
patribus, qui organa erant Spiritus Sancti, quorumque
statuta transgredi sacrilegium est committere, in quatuor
partitiones distributas: unam scilicet episcopo, alteram
presbytero, tertiam hospitibus ad illam ecclesiam veni-
entibus seu viduis et orphanis sive pauperibus aliunde
victum non habentibus, quartam restaurationi ecclesiae.2)
x) Exordium parvum c. XV,Guignard p. 71 s. Nomasticon p. 62squ.
2) Vgl. Ulrich Stutz, Geschichte des kirchlichen Benefizial-
wesens I, Berlin 1895, S. 26 K. mit 241 und Anm. 20 dazu, aber auch
Denselben, Das karolingische Zehntgebot, Zeitschrift der Savigny-
Stiftung für Rechtsgeschichte, Germ. Abt. XXIX, 1908, 8. 203 Anm. 1.

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