Vorred.
erhaltung deß gůten nammens/ dann die weyßheit.
5.1.
Ariſtotelis
vnd Alexan-
ders verglei.
chung.
Wann ſich etwan begibt daß wir von der waarheit vnd rechter erkanndt
nuß abgetrettenn/ alſo daß einer in diſen/ der ander inn einen anderen jrr-
thumb fallet/ beklagend wir vns als arbeytſelig leüt/ vnnd ſůchend alſo in
finſternuß das liecht/ in dem krieg die růw/ in der gefahr die ſicherheit/ inn
der auffrůr den friden. Wie kanſt du aber glückſelig ſein/ wann du nit weiſt
wölliches die recht glückſeligkeit iſt? wann du nitt weiſt wo das end aller vn
ſerer handlungen ſeye/ dahin du dein leben richten ſolt? Wöllicher ſchiff-
mann iſt ſeiner kunſt alſo gewüß/ daß er ſein ſchiff recht leytten könne/ wañ
er nitt weißt wohin er farenn ſolle? Die treffenliche begirden vnnſers ge-
müets überfallend vnnd vergrabend all vnſere rechten gedanckenn/ vnnd
ſůchend alſo ein ſalbe inn demm kaat. Es iſt gůt daß wir vnſer end wüſſen/
auch vnſer ſubſtantz vnnd vrſprung/ mitt ſampt allem dem/ daß da nutz-
lich iſt recht vnnd ſeliglich zů leben.
Deßhalben ob wol große vnnd mechtige ding etwan bey den menſchen er
funden/ als reichtumb/ fründ/ vnnd gewalt. wann man diſe zů gůten kün-
ſten/ rechter erkanndtnuß vnnd contemplation der weyßheit vergleichet/
vnd hiemitt vnſer kurtz leben/ vnſerer krefften blödigkeit/ kranckheit/ be-
girdenn/ vnſtandthafftig glück/ vnnd wölliches mencklichem am aller be-
ſchwerlichſten (vnd ſich aber der mehrtheil alſo zů tregt) daß wir am mehr-
ſten vnfaal bekommen vnnd geplaget werdend/ dannenhar wir am mehr-
ſten gůtthat verhofften zů bekommen (namlich von kinden/ fründen/ ver
wandten/ dienſten/ vnnd fürnemlich wöllichem wir vyl gůtthat bewiſen)
bedencket/ wirt man waarlich nicht lieblichers dann die kunſt/ vnnd nicht
ſeligers dann die weyßheit erfinden mögen.
Mich bedaucht es möge der anderen menſchen leben vnnd condition der
kauffmannſchafft/ ſo auff dem meer getriben/ recht verglichen werden. als
wann namlich yedermann ſchiff begeret zů erlangen/ on wölliche man die
kauffmannſchafft nitt treiben mag/ vnnd aber hiemitt niemandt ſchiffe. Alſo ghet es auch hie zů/ dann ſie beſthond an denen dingen/ ſo vmb ande-
rer willen erfunden/ als wann es die rechte vnd waare güeter werend/ nam-
lich inn reichtumb/ ehrenn/ fründtſchafft/ vnnd gewalt/ wie ein ſchiff ſtill
ſthet/ noch dem vnnd es gemachet iſt/ vnd man ſich allein darab verwun-
deret. dergeleichen ghet es auch mit den kauffleüten diſer welt zů. dann weil
wir ſoltend gantz luſtige ding erfaren/ vnnd vyl heiliger reichtumb bekom
men/ ſeind wir allein diſe worden/ wölliche ſich ab dem ſchiff verwunderen. Darumb wann ich ſolliches bey mir bedenck/ halt ich es ſeye in diſem leben
nicht herrlichers/ weder die frücht der weyßheit. dann der menſch wirt hie-
mitt vonn der tödtlichkeit abgeſünderet/ vnnd bekommet auß der ſchlech-
ten vnreinigkeit das eewig liecht/ geleich als wann er auß demm wůſt vnd
kaat das edelgeſtein zůſammen leſe. doch ſeind die edlen geſtein/ mit ſo herr-
lichen/ immerwerenden/ vnnd auch Göttlichen geſichten nitt zů verglei-
chen. Was man hie für hüpſch vnnd ſchön haltet/ als die edlen geſtein/
gold/ felder/ tiſch/ heüſer/ weiber/ vnd das liecht ſelbs/ erlangend jr ſchö-
ne geſtalt/ vonn der höchſten klarheit vnnd gezierd/ vnnd überkommend
allein den ſchatten vonn der ſelbigenn. diſe ſeind tödtlich/ die andere aber
vntödtlich/ diſe ſeind vnrein/ die andere aber gar rein/ diſe ſeind wüeſt/ die