ſachen/ Das ſiebend bůch.
ſeind diſes die beſten/ welches gäl füß hand/ vnnd die kleinen Italiſchen ſo
zů einer ſchwertze geneigt. In gemein haltet man die kleine für mennlin/
welche ſtercker vnd mannlicher ſeind. Weil aber in diſen vöglen zwey ding
von nöten/ nammlich miltigkeit vnnd dapfferkeit/ vnd aber bey der dapf
ferkeit gemeinlich auch ein grauſamkeit iſt/ ſeind ſie ſelten dapffer vnnd ge
gelernig. dañ die gelernigẽ ſeind milt. Deßhalben iſt bekãt daß die happich
ſeltẽ dapfferlich/ vnnd die adeler milt gefunden werden.
Inn jrer aufferziehung ſoll man ſich hüten daß man jnen nit zweyerley
fleiſch zů eſſen geb/ auch nit von alten oder krancken thierẽ. das beſt iſt von
den haſen/ küngeleinen/ hünden/ meüſſen/ füchſen/ rebhüneren/ jungen
hanen/ vnd gemeinlich ſo kerner eſſen/ wie auch etlich der vöglen. das bö-
ſeſt iſt von den katzen/ wölffen/ vñ fräßigen räubiſchen thieren/ darzů die
hirne/ haarvnd gebein/ von vierfüßigen thieren. der waſſer vöglẽ fleiſch
hatt ein mitle natur/ doch ſeind die hagelgänß vñ daucher die beſſere/ vnd
die größer am böſten/ als die gänß vnd ſchwanen. alſo auch der trocknen/
als der ſtorcken vnnd kranich.
Das bärenfleiſch (wie gemeldet) iſt auch von den beſten/ vnd das ſchwei
nen fleiſch ſo nit feißt/ iſt auch nit böß. Diſe arth vöglen/ wie auch alle an-
dere/ ſeind an leib vnd gemüt kranck. Deß leibs kranckheit erkennet man
auß ihrem kaat/ erbrechen/ vnd verwirrung der federn/ oder wann ſie die
augen beſchloſſen hand/ oder wann die ſtimm träg iſt/ oder ſo ſie nit eſſend
vnd trinckẽ. der kaat von den geſundẽ iſt weyß/ vnd hatt ein lautere farb/
darzů ein zimmliche geſtandene ſubſtantz. das erbrechẽ iſt auch lauter. Sie
haben faſt allerley kranckheit/ wie die menſchen vnd röſſer/ an dem haupt/
eingeweid/ leberen/ darzů das feber vnd podagra/ vnnd vnzalbarlich vyl
andere/ welche wir hernach ordenlich wöllen erzellen/ mit ſampt wie ihnen
zůhelffen ſeye.
Die hüner brůten die gänß eyer beſſer vnnd nützlicher auß/ dañ die pfau
wen eyer. man ſoll ſie ihnen alſo vnder legẽ. Man ſoll dem hůn fünff pfau
wen eyer/ vnd die übrigen hüner eyer vnderlegen. an dem zehenden tag ſol
man ihren alle hüner eyer hinweg nemmen/ vnd eben ſo vyl andere friſche
hünereyer vnderlegen/ als vyl jren genommen wordẽ/ alſo daß ſie an dem
dreyſſigeſten mon/ das iſt/ wann dreyſſig tag herumb ſeind/ mitt den pfau-
wen eyeren mögen außſch lieffen. man ſoll aber der pfauwẽ eyer/ ſo der hen-
nen vndergelegt/ offt mitt der hand vmb keren/ weil das hůn daſſelbig
ſchwerlich ſelbs vollbringen mag. du ſolt den einen theil am ey zeichnẽ/ da-
mit du zů ieder zeit wiſſen mögeſt/ wölches theil du vmbkeeret habeſt.
43.1.
Auſsbrůtung
der pfauwen.
Wann ſie nun außgeſchloffen ſeind/ ſoll man gůt ſorg zů ihnen haben/
weil ihnen die kronen oder kammen wachſet/ dann denzůmal verderbend
ſie gar bald. Alſo ſoll man an
[?]
ch die ganß eyer mit anderen/ den hüneren vn
detlegen/ vnd hinweg thůn. dañ die pfauwen vnd genß haben ein zeit auß
zůbrůtẽ. die hüner aber xxj tag/ nam̃lich neün minder dann die pfauwen. doch ſoll man neßlen vnder die gänß eyer ſträuwen. Diſes alles zeigt Pal-
ladius an. Ich hab aber durch die erfarung gelernet/ daß die junge gänß
oder pfauwen/ die von der hüneren zucht her kommen/ jr eyer nitt wöllen
auß brůten die ſie legen. alſo werdenn wir gezwungen alle zeit der hüneren
dienſtẽ zůgebrauchen. darumb rathich/ dz man die/ welche man allein ihr
geſchlecht zůmehren behalten will/ laß von ſeiner arth außgebrůter werdẽ.